Az STvZO a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnungból származik. Tudod mi az?

STvZO - mi ez és miért olyan fontos egy németországi kerékpáros kirándulás során

Azok az emberek, akik kerékpáros kirándulást terveznek Németországba, vagy érdeklődnek a helyi közlekedési szabályok iránt, az STvZO rövidítéssel találkoznak. Rendkívül fontos minden olyan ember számára, aki naponta él Németországban. Érdekes módon ez a rövidítés megtalálható a lengyel boltokban kapható kerékpáros világítás csomagolásán is. Mit jelent és miért kap jelentőséget a nyugati határon átívelő kerékpáros utunk során?

STvZO - mi ez?

Az STvZO a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung rövidítése. Ez egy német szabályozás, amely a járművek közúti forgalomba bocsátásának szabályait szabályozza. Nyilvántartása információkat tartalmaz a közúti forgalomban használt összes gyakori járműtípusról, beleértve a kerékpárokat is. A kerékpárok világításának az STvZO előírásaihoz való hozzáigazítása az alapja a két keréken való mozgásnak Németországban, és a kerékpárosok és a többi közlekedő nagyobb biztonságának garanciája. Ezen követelmények be nem tartása kellemetlen következményekkel és magas pénzügyi szankciókkal járhat. A kerékpárok szükséges felszerelésére vonatkozó német szabályozás legutóbbi változása 2020 áprilisában történt, így érdemes megismerkedni velük.

LEZYNE EBIKE POWER HB STVZO - az egyik legerősebb modell a piacon elérhető STvZO tanúsítvánnyal 290/550 lumen

Az STvZO alapvető rendelkezései a kerékpárvilágítással kapcsolatban

Érdemes megjegyezni, hogy Németország határozza meg Európában a legrészletesebben és legpontosabban a lehetséges kerékpárvilágítás típusát és összeszerelésének módját. Ez azt jelenti, hogy a helyi jogszabályokban nincs helye még kisebb módosításoknak sem. A tervezett németországi utazás előtt érdemes figyelmesen elolvasni ezeket az előírásokat, és ellenőrizni, hogy kerékpárunk világítása megfelel-e azoknak. Ha nem, akkor ennek megfelelően módosítanunk kell őket.

Az STvZO előírásai szerint az első és a hátsó kerékpáros lámpákat 6V/3W-os generátorral kell táplálni. Ez a követelmény nem csak a 11 kilogrammnál kisebb súlyú versenykerékpárokra vonatkozik, de ezeken akkumulátorral vagy akkumulátorokkal működő lámpákkal kell rendelkezniük. Ezenkívül elfogadhatatlan a sötétedés után villogó lámpák használata, amelyek csak nappali vezetési körülmények között megengedettek. Ez változás a lengyel szabályozáshoz képest, amely éjszaka is engedélyezi a kerékpáros lámpák villogását. Németországban a fehér első és a piros hátsó lámpát is rögzíteni kell. További követelmény, hogy a lámpákat tisztán kell tartani és szilárdan rögzíteni kell a kerékpárhoz. Az STvZO előírásai egyértelműen szabályozzák a világítás elrendezését is. A fénysugár semmilyen körülmények között ne vakítsa el a többi közlekedőt, ezért az STvZO lámpák ún. levág.

A fehér első lámpa maximális teljesítménye most 205 lumen (a régi mérési szabványok szerint 350 lumen). A teljesítményre vonatkozó információk a gyártó csomagolásán találhatók, amely gyakran tájékoztat arról, hogy a modell megfelel-e az STvZO előírásainak. A hátsó lámpa esetében fontos, hogy az útfelület felett ne legyen 60 centiméternél magasabbra és 25 centiméternél alacsonyabbra, így például kerékpáros bukósisakra sem szerelhető fel. Ezenkívül a Németországban használt világításnak külön STvZO-engedéllyel kell rendelkeznie.

Kötelező kerékpáros világítás – összefoglaló

Érdemes néhány mondatban megemlíteni a kerékpáros világítás összes szükséges elemét, amelyet Németországban az STvZO rendelet előír. A kötelező felszerelés a következőket tartalmazza:

fényvisszaverő fehér lámpa az elején (egy darab);

fényvisszaverő fehér vagy sárga lámpák a küllőkön, vagy fényvisszaverő csíkok a gumik oldalán (legalább két darab);

sárga fényvisszaverő lámpák a pedálokon (két darab);

piros lámpa a kerékpár hátulján (egy darab).

Az STvZO lámpa összehasonlítása a standard modellel

Érdemes megnézni, hogy az STvZO lámpák miben különböznek a szabványos modellektől. Érdekes következtetések vonhatók le az alábbi ábrából, ahol az első vizualizáció egy fénytengelyt mutat, amely a jelen előírások követelményeinek megfelelően esik. A másik két képen egy eltérően eső biciklilámpa látható, ami olcsóbb modellekben és STvZO engedély nélküli lámpákban is megtalálható. A második képen egy hagyományos kerékpáros lámpa, a harmadikon pedig egy hagyományos kerékpáros lámpa látható rossz beállítással. Ez az oka annak, hogy Németországban nem használhatók.

stvzo bike lights

Forrás: http://www.light-test.info/pl/faq-pl/87-stvzo-lampki-przepisy (Hozzáférés: 2022. február 15.).

A fenti ábra az STvZO jóváhagyással rendelkező lámpák sajátos kapcsolatát mutatja be. A kerékpár előtt 10 méterrel legalább 10 lumen/m2 teljesítménnyel meg kell világítaniuk a teret. Ugyanakkor az ilyen fénybeállítás megakadályozza a többi közlekedő vakító hatását, ami növeli biztonságukat. Ezenkívül Lengyelországban szelektív sárga lámpákat használhat, ami Németországban tilos.

Használhatók más kerékpárlámpák Németországban?

Jelenleg Németországban nem használható olyan kerékpáros világítás, amely nem felel meg az STvZO rendelet előírásainak és nem rendelkezik dedikált homologizációval. A megfelelő világítás nélküli vezetés növeli a közlekedők kényelmetlenségét és csökkenti a biztonságot, illetve rendőri ellenőrzés esetén pénzbírság és magas bírság kiszabásának is alapja lehet. Ezek a szabályok érvényesek mind a kerékpárúton, mind a parkokban, mind az autóforgalom számára nyitva álló utcákban.

Milyen büntetések és következmények várnak ránk a nem megfelelő kerékpárvilágítás miatt Németországban?

Az STvZO rendelkezései szerint Németországban pénzbírságot szabnak ki a megfelelő kerékpárvilágítás hiányáért. Összegük egy tucattól több száz euróig terjed, attól függően, hogy a rendőri ellenőrzés során mennyi hiányosságra derül fény, illetve, hogy a megfelelő világítás hiánya okozta-e az esetleges balesetet, vagy okozott-e közúti veszélyt. Ezért nem szabad alábecsülni az STvZO előírásait, és mielőtt Németországba utazna, alaposan ellenőrizze a kerékpár műszaki állapotát, és végezze el a szükséges világítási korrekciókat.

Természetesen Németországban más helyzetekben is kiszabható pénzbírság. A kerékpárosoknak óvatosnak kell lenniük a piros lámpák behajtásával, a mobiltelefonnal való beszélgetéssel vagy sötétedés után a villogó lámpa használatával. Mindezek a jogsértések több tucattól száz euróig terjedő pénzbírsággal sújthatók, ami jelentősen csökkentheti a kerékpáros költségvetését. Nem túl kifizetődő az sem, ha rossz úton haladunk, vagy nem követjük a kijelölt kerékpárutakat.

A jó kerékpárvilágítás jellemzői

A jó kerékpárvilágítás az, amely növeli a kerékpározás biztonságát és kényelmét, valamint a többi közlekedő biztonságát. Lehetővé kell tennie a kényelmes éjszakai vezetést, és ellenáll a mechanikai sérüléseknek és az időjárási viszonyoknak. Ezért csak olyan jó hírű gyártók modelljeit válasszon, amelyek garantálják a szigorú biztonsági követelmények betartását, valamint a kiváló minőségű kerékpáros felszerelések gyártását.

A jó világítás ára akár több száz zloty is lehet, de nem szabad spórolni az egészséggel és a biztonsággal. Ha olcsón veszünk lámpákat, azok megbízhatatlanok lehetnek, és gyorsan ki kell cserélnünk. A drágább modellek hosszú évekig sikeresen használhatók, ennek köszönhetően a vásárlás évekre oszlik el. Jelenleg Lengyelországban találhatók erre a célra szolgáló jelölések a kerékpárlámpák csomagolásán. Köztük van az STvZO jóváhagyása is, melynek köszönhetően a világítás sikeresen használható nyugati határunkon túl is. Ha Németországba megyünk kerékpáros kirándulásra, érdemes előre felszerelni magunkat ilyen modellekkel, amelyekkel a jövőben elkerülhetjük a kellemetlenségeket és az anyagi következményeket. Ennek köszönhetően az Ön biztonságáról is gondoskodunk.

Az STvZO védi a kerékpárosokat

Az STvZO rendelet legutóbbi, 2020. április 28-i módosítása megvédte a kerékpárosokat. A legújabb szabályozás szerint a 3,5 tonnát meghaladó teherautók és kisteherautók lakott területen 10 km/h-nál nagyobb sebességgel nem kanyarodhatnak. Ez a rendelkezés növeli a kerékpárosok biztonságát egy ilyen manőver során. Ezen kívül két kerékpáros is közlekedhet egymás mellett (nem feltétlenül egymás mögött), ha ez nem zavarja a közúti forgalmat. Minden kerékpárost előző járművezetőnek lakott területen legalább 1,5 méter, lakott területen kívül pedig legalább 2 méter távolságot kell tartania. Mindezeket a módosításokat azért vezették be, hogy növeljék a kerékpározás kényelmét Németországban, ezért érdemes ezeket az utazás során szem előtt tartani. Végső soron az STvZO nemcsak kötelezettségeket, hanem jogokat is jelent az úthasználók számára, beleértve a kerékpárosokat is.

Kerékpár világítás STvZO-val

Kerékpár világítás STvZO-val - teljes ajánlat -->

Megjegyzés hozzáadása

A (*) jelű mezők kitöltése kötelező Az Ön adatait a Adatvédelmi irányelvek szerint kezeljük.